NASA urmează să producă un avion cu propulsie electrică, care va zbura cu ajutorul a nu mai puţin de 14 motoare. Aeronava este un model experimental şi a fost denumită ,,X-57 Maxwell”, în onoare fizicianului scoţian James Clerk Maxwell, ale cărui cercetări au revoluţionat tot ceea ce se ştia despre electromagnetism.
Seria X-57 a fost aprobată de Aviaţia Americană, la cererea NASA. Primul model al seriei X a fost X-1, care, în anul 1947, a devenit primul avion ce a depăşit viteza sunetului. ,,De atunci, numeroase avioane, având forme, dimensiuni şi scopuri diferite, au fost produse, toate contribuind la menţinerea statutului nostru de lider în domeniile tehnologiilor aviaţiei şi aerospaţiale. Avioane precum X-57 ne vor ajuta să ne păstrăm acest rol”, a declarat Jaiwon Shin, administrator asociat al Directoratului pentru Misiuni de Cercetare în Domeniul Aeronautic al NASA, pentru publicaţia Clarksville Online.
Reprezentarea artistică a modelului X-57 Maxwell (Foto:nasa.gov)
X-57 Maxwell va fi produs în cadrul Proiectului de Cercetare a Operaţiilor Tehnologice pentru Propulsia Electrică Convergentă Scalabilă. Inginerii care coordonează această activitate au preluat, de fapt, modelul unui avion italian uşor cu două motoare denumit ,,Tecnam P2006T”, pentru a-l modifica. în acest sens, specialiştii vor înlocui cele două motoare cu gaz ale aparatului de zbor cu un mecanism care încorporează 14 motoare electrice: doisprezece vor fi folosite în timpul decolărilor şi aterizărilor, iar celelalte două vor fi utilizate pentru a propulsa avionul la altitudini de croazieră.
Avion Tecnam P2006T (Foto:nasa.gov)
Specialiştii NASA speră că, producând un astfel de avion, vor putea valida ideea conform căreia distribuirea uniformă a energiei electrice la nivelul mai multor motoare va face ca aparatul de zbor să necesite de cinci ori mai puţină electricitate faţă de o aeronavă de aceleaşi dimensiuni, dar alimentată cu combustibil fosil. Mai mult decât atât, inginerii susţin că tehnologia X-57 va fi atât în folosul producătorilor, cât şi al clienţilor, deoarece costurile de fabricare a aparatului de zbor vor fi cu 40% mai mici decât cele ale unui avion obişnuit, fapt care se va resimţi şi în preţul biletelor de călătorie.
O parte dintre elicele motoarelor cu care va fi dotat X-57 Maxwell (Foto:nasa.gov)
Aparatul de zbor ce va fi produs de NASA nu numai că nu va produce emisii de dioxid de carbon, ci şi va fi foarte silenţios. În acest sens, inginerii care l-au proiectat au dat ca exemplu automobilele cu motor electric, care, spre deosebire, de cele alimentate cu combustibili fosili, produc foarte puţin zgomot în timp ce funcţionează.
Sursa: clarksvilleonline.com
Vă mai recomandăm şi: Formula “secreta” a zborului low-cost
Americanii au lansat primul avion spatial militar complet autonom